Søvn og Studie går hånd i hånd


Livsstil

Gymnasietiden er for mange unge en tid, hvor man yder sit bedste for at opnå karakterer, som skal føre én videre gennem uddannelsessystemet. Det hårde pres på de studerendes skuldre kan resultere i længerevarende søvnmangel, som går udover deres mentale sundhed.

af Ecem Dastemir & Marikit Nielsen
29. November 2017
                                                                                        Foto: Peter Nakskov

Alt for mange unge gymnasieelever føler sig ikke udhvilet, når de står op til en ny skoledag, viser en ny undersøgelse foretaget på Nærum Gymnasium af livsstilsredaktionen.

Her svarer over halvdelen af de i alt 227 deltagere, at de sjældent føler sig udhvilet, når de skal op og i skole. Det er et alvorligt problem, som der er nødt til at blive adresseret.

Mangel på søvn kan være med til at svække immunforsvaret samt de kognitive funktioner, som indebærer hukommelsen og indlæringen. Netop de to faktorer er de vigtige ingredienser til at tilegne sig viden.

Ser vi på denne udvikling med samfundets øjne, kan vi konkludere ud fra sundheds- og sygelighedsundersøgelsen fra 2014, at omkring 66% af de adspurgte piger og 64% af de adspurgte drenge har oplevet søvnproblemer mere end én gang om ugen indenfor de seneste seks måneder på gymnasiet. Denne gruppe hører under "personer med lav grad af mental sundhed", hvilket er det værste kategori at befinde sig i.

Her på livsstilsredaktionen har vi spurgtt fem elever gående på Nærum Gymnasium, som fortæller om deres søvn-vaner. De fik alle det samme spørgsmål stillet, som var følgende:

“Føler du dig udhvilet om morgenen?”



Jonathan Andersen 2.x (17)
“Nej, fordi jeg meget ofte er hjemme halv elleve efter træning, så jeg sover også først omkring halv tolv.”


Fanny Teferi 2.k (17)
“Nej, det gør jeg ikke. Jeg får ikke sovet nok, primært pga. lektier. Men hvis jeg havde muligheden for at sove, ville jeg gøre det.”









Lucas Døcker, 2.b (17)
“Det får jeg ikke så meget af, nej. Jeg vågnede klokken 7:35 i morges, og jeg var stadig ikke udhvilet. Jeg bliver ikke træt om aftenen, så derfor sover jeg senere.”








Anna Jensen 2.y (17)
“Det er meget sjældent, at jeg føler mig udhvilet om morgenen, for afleveringer og lektier ender altid med at strække sig ud til langt over midnat. Jeg vælger at prioritere en aflevering frem for at få den anbefalede mængde søvn.”







 
Amanda Bodal 2.a (18)
“Jeg føler mig ikke udhvilet i skolen, og det er en generel tendens. Det er dog 100% min egen skyld, da jeg ikke prioriterer min tid ordentligt.”